روش‌های مقابله با استرس کودکان در مواجه با ویروس کرونا
مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

پنج شنبه 28 فروردين 1399
ن : محیا یوسفی

روش‌های مقابله با استرس کودکان در مواجه با ویروس کرونا

از آنجایی که آمار مبتلایان به مشکلات روحی و روانی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا هر روز در حال گسترش است؛ توجه به حل این مشکلات به خصوص در بین کودکان که حساسیت بیشتری دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما به عنوان یک پرستار کودک یا یک والد باید بدانید که چه اقداماتی می‌توانند استرس کودکان را در این شرایط کاهش دهند.
برای افرادی که شغل‌شان نگهداری از کودک در منزل است یا خودشان فرزندی دارند؛ دانستن این موضوع که چه اقداماتی می‌تواند فضای خانه را عادی کرده و استرس کودکان را کاهش دهد، بسیار مهم است. در این شرایط در عین حفظ فاصله اجتماعی کودکان از دیگران و یادگیری از راه دور، عادی کردن فضای خانه و کاهش اضطراب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روش‌های مقابله با استرس کودکان در مواجه با ویروس کرونا 

مهمترین اقداماتی که برای کاهش استرس کودکان مفیدند

با صداقت با کودکان رفتار کنید

اطلاعاتی را به کودک ارائه دهید که ضمن ایجاد احساس امنیت در او، صادقانه نیز باشند. جزئیات بیشتری از آنچه که کودک علاقه‌مند به دانستن آن است به او ارائه نکنید. برای مثال اگر بچه‌ها در مورد تعطیلی مدرسه از شما سؤال می‌کنند؛ فقط در مورد این موضوع با او صحبت کنید. اما اگر موضوعی در این زمینه در خانه مطرح نشده است، نیازی به صحبت کردن در مورد آن نیست.
اگر کودک از شما سوالی را می‌پرسد که جواب آن را نمی‌دانید؛ نباید اطلاعات غلط به او بدهید. کافیست که بگویید جواب سوال او را نمی‌دانید. البته بهتر است از این سؤال به عنوان فرصتی برای کنار هم بودن استفاده کنید. برای این کار کودک را کنار خود نشانده و پاسخ سوالش را در اینترنت جستجو کنید. البته از ارائه اطلاعاتی که در مورد میزان مرگ‌ومیر این بیماری است، به شدت خودداری کنید. این آمار کودکان را می‌ترساند و استرس‌شان را بیشتر می‌کند.

با آرامش و اطمینان خاطر با کودکان صحبت کنید

حتما به کودکان توضیح دهید که بیشتر افرادی که بیمار می‌شوند؛ احساس می‌کنند سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند. این نکته را فراموش نکنید که استرس شما به عنوان پرستار یا والد می‌تواند روی کودک نیز تاثیر بگذارد. بنابراین هنگامی که در مورد ویروس کرونا و اخبار مربوط به آن صحبت می‌کنید؛ تن صدای‌تان را پایین بیاورید و سعی کنید طوری صحبت کنید که ناراحت و نگران به نظر نرسید.

به آنها اجازه ابراز نگرانی بدهید

در این شرایط به کودکان فضا دهید تا ترس‌های خود را با شما به اشتراک بگذارند. طبیعی است که بچه‌ها در این شرایط مضطرب و نگران شوند. سوالاتی مانند این که آیا من نفر بعدی هستم که بیمار می‌شود؟ آیا ممکن است این بیماری به سراغ من بیاید؟ و… حتما به ذهن او خطور می‌کند. برای مقابله با استرس این نوع سوالات به کودکان اطمینان دهید که بیماری کرونا کمتر به سراغ افراد زیر 10 سال می‌آید؛ و بیشتر مخصوص بزرگسالان است. به آنها بگویید که همیشه می‌توانند برای دریافت پاسخ سوالات خود با شما مشورت کرده و یا در مورد آنچه که آنها را می‌ترساند، صحبت کنند.

وقت‌شناس باشید

برای کاهش استرس کودکان در این شرایط باید بدانید چه زمانی آنها به راهنمایی نیاز دارند. از نحوه اطلاع از اخبار توسط کودکان، به خصوص توسط آنهایی که دسترسی به اینترنت دارند و می‌توانند به صورت آنلاین خبرها را دریافت کنند، آگاه شوید. مطمئن شوید که آنها به محتوای متناسب با سن‌شان دسترسی دارند. نکته آخر اینکه به دنبال یافتن اخبار یا رسانه‌هایی نباشند که آنها را می‌ترسانند یا اطلاعات نادرستی را به آنها ارائه می‌دهند.

به کودکان در کنترل احساسات کمک کنید

برای کنترل استرس کودکان باید به آنها بیاموزید که خواب زیاد و شستن دست‌ها غالباً می‌تواند بدن‌شان را قوی و سالم نگه دارد. کافیست به آنها توضیح دهید که شستن منظم دست به جلوگیری از انتشار ویروس به دیگران نیز کمک می‌کند. بنابراین خودتان نیز مرتب دست‌هایتان را بشویید و الگوی خوبی برای آنها باشید.
در گام بعدی باید در مورد همه اقداماتی که برای سالم نگه داشتن بدن ضروری هستند، با آنها صحبت کنید. اطلاع کودکان از این که دانشمندان در حال تلاش برای یافتن واکسن این ویروس هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است و استرس آنها را تا حدودی کاهش می‌دهد.
حتما به کودکان توضیح دهید که مرگ بر اثر این ویروس، علی‌رغم آنچه که ممکن است در اخبار بشنوند، بسیار نادر است. این نکته را فراموش نکنید که کودکان و نوجوانان بیشتر از خودشان نگران سلامت خانواده و دوستان‌شان هستند. به عنوان مثال اگر بشنوند که افراد مسن شانس بیشتری برای ابتلا دارند، ممکن است نگران پدربزرگ و مادربزرگ‌شان شوند. بنابراین تماس روزانه ویدئویی و صوتی آنها، با پدربزرگ و مادربزرگ بسیار ضروری است.
در نهایت به آنها بگویید که طبیعی است گاهی اوقات استرس داشته باشند. شناخت این احساسات و دانستن اینکه این دوره استرس‌زا می‌گذرد و به زودی زندگی به حالت عادی باز می‌گردد؛ می‌تواند به کودکان در ایجاد انعطاف‌پذیری کمک کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خدمات پرستاری سپید گستر و آدرس sepidgostar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.